• Jan Holásek: Rychlovlakem z Hradce do Prahy za 20 minut?

    Rychlovlakem z Hradce do Prahy za 20 minut?

    Na úrovni Vlády, Ministerstva dopravy, Správy železniční a dopravní cesty a krajů probíhají přípravné práce projektu výstavby vysokorychlostních tratí v České republice. Výstavba vysokorychlostních tratí bude spočívat v modernizaci stávajících tratí s navýšením rychlosti až na 200 km/h nebo ve výstavbě nových vysokorychlostních tratí s rychlostí až 350 km/h. Z dostupných informací se Ministerstvo dopravy a Správa železniční a dopravní cesty soustřeďuje na trasu z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan, a také na trasu Praha – Brno – Vídeň – Bratislava. Další ze zvažovaných tras je pak spojení Prahy a polské Wroclavi. Úvahy o rychlodráze Praha – Wroclav zatím zahrnují dvě možnosti trasy, a to přes Liberec nebo přes Hradec Králové. Trasa směřující přes Hradec Králové by mohla vést podél dálnice D11 do Chlumce nad Cidlinou, Hradce Králové, Trutnova a k polským hranicím. Jde o projekt na desetiletí, jako termín dokončení je uváděn rok 2035-2050. Pro výstavbu bude také důležité přijetí legislativy umožňující rychlejší povolování dopravních staveb. Co se týká financování, zásadní bude mož-nost financování z evropských zdrojů, a to hlavně z prostředků Evropské investiční banky.

    Není potřeba uvádět, že vysokorychlostní vlakové spojení Hradce Králové a celých východních Čech s Prahou a Polskem by Hradci Králové velmi prospělo. Pro tuto variantu se nabízí celá řada důvodů, od obsloužení většího počtu obyvatelstva v hradecko–pardubické aglomeraci a celých východních Čechách, včetně rekreačních oblastí Krkonoš a Orlických hor, napojení na stávající železniční infrastrukturu, až po historické propojení Čech a Polska, a určitě se najdou i další. Samozřejmě i Liberec bude usilovat o vedení trasy jeho směrem, řešením pro Liberec může být přestavba a zrychlení tratě Praha – Liberec. Konečná trasa spojení Praha – Wroclav bude rozhodnuta Ministerstvem dopravy zejména na základě dohody mezi Českem a Polskem na mezistátní úrovni. Účastníky diskuse budou i kraje a klíčová města na trase. I když jde o projekt na desítky let, město Hradec Králové by se spolu             s Královehradeckým krajem mělo pokusit o prosazení vedeni trasy vysokorychlostní tratě přes Hradec Králové.

    Dojet za 20 minut do Prahy nebo 10 minut do Krkonoš, a přitom bydlet v Hradci Králové přece stojí za to.

    JUDr. Jan Holásek, LL.M.

    Hradecký demokratický klub

    Podělte se s ostatními...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn